mensen op kantoor
Hoe omgaan met een Collega die je niet mag?

Tegen de tijd dat je volwassen bent, ben je een expert in het beoordelen van jezelf en anderen. Je hebt jaren de tijd gehad om helder te krijgen met wat voor soort mensen je van nature goed overweg kunt en met wie niet.

Op het werk hebben we allemaal gezien hoe gespannen relaties conflicten kunnen veroorzaken en de prestaties negatief kunnen beïnvloeden. Aangezien 70% van de werknemers zegt dat vrienden op het werk cruciaal zijn voor hun geluk op het werk, is het een goede investering van je tijd om te leren hoe je beter met deze spanningen omgaat.

Er is veel psychologisch onderzoek dat verklaart waarom sommige relaties makkelijker zijn dan andere. Het zit zo met mensen: we zijn complexe sociale wezens met onze eigen waarden en overtuigingen over hoe mensen zich moeten gedragen, met elkaar om moeten gaan en met elkaar moeten communiceren. We hebben allemaal onbewuste vooroordelen die bepalen hoe we over alles denken en voelen, van geslacht tot ras. Veel van deze vooroordelen hebben een grote invloed op met wie we goed kunnen opschieten en wie we lastig of vervelend vinden.

Tegelijkertijd hebben we een aangeboren verlangen om aardig gevonden en gerespecteerd te worden. Bij conflicten is ons eerste instinct om de ander de schuld te geven. Was iedereen maar zoals ik, dan zou de wereld geweldig zijn (Fout).

Het punt is … we willen allemaal werken met mensen die we aardig vinden. Maar niet iedereen is zoals wij. Vooral voor nieuwe managers hebben de gedachten die je ‘s nachts wakker houden waarschijnlijk te maken met mensen in plaats van strategie – vooral degenen met wie je niet goed overweg kunt of die je “moeilijk” vindt.

Dus wat doe je als je moet samenwerken met iemand die je niet mag?

Overweeg om deze beproefde strategieën toe te passen de volgende keer dat een relatie moeilijk aanvoelt.

1) Kijk eerst eens naar jezelf.

Het is interessant dat we iemand niet mogen zonder te weten waarom, en dan op zoek gaan naar bewijs om ons gelijk te halen. Dit staat bekend als confirmation of myside bias. Onze hersenen vinden allerlei manieren om de waarheid te manipuleren onder het mom van ons veilig houden, wat een van hun belangrijkste taken is. Onze hersenen zijn ook zeer bekwaam in het opslaan van herinneringen over waarom een bepaalde persoon niet vertrouwd zou moeten worden. Als je eenmaal een “dossier” over iemand hebt opgebouwd, is het moeilijk om je kijk op die persoon bij te stellen.

Maar dit is wat wij executive coaches zeker weten. De meest succesvolle en gelukkige mensen vinden gezonde manieren om samen te werken met persoonlijkheden die ze anders niet in hun leven zouden willen hebben – professioneel, sociaal en binnen hun eigen familie. Ze zijn zich heel bewust van hoe ze hun energie investeren in relaties. Ze passen hun strategieën aan om de resultaten te krijgen die ze nodig hebben.

Dus als je wilt dat die persoon op kantoor minder onaangenaam is, of als je wilt stoppen met je angstig te voelen wanneer je een vergadering met hem of haar hebt, moet je eerst naar jezelf kijken. Ben je bereid om het werk te doen?

Stel je eens voor hoe anders het leven zou zijn en wat je zou kunnen doen met al die extra tijd die je nu besteedt aan gefrustreerd zijn. Dit zou wel eens de grootste life hack van allemaal kunnen zijn.

2) Wees de volwassen.

Hier denk je na over alles wat je ooit hebt geleerd over emotionele intelligentie en kies je bewust de betekenis die je aan een situatie geeft. Als iemand bijvoorbeeld onbeleefd tegen je is in de personeelskamer of tijdens een vergadering, neem je dan aan dat ze je niet mogen of neem je afstand van de situatie en bedenk je dat ze misschien gewoon een slechte dag hebben?

Geef niet toe aan kinderlijk gedrag, zoals gedachteloos in de verdediging schieten en die persoon uit wrok negeren. In plaats van hem uit te sluiten van een vergadering in de toekomst of een passief agressieve e-mail te sturen, kun je beter gedrag identificeren waar jij (en zij) beter van worden.

Dit zijn bijvoorbeeld jezelf (beleefd) verwijderen uit onproductieve gesprekken, iemand respectvol en privé confronteren om een probleem te bespreken voordat het groter wordt, of duidelijkere grenzen stellen rond je tijd en verwachtingen.

Als je collega bijvoorbeeld de gewoonte heeft om snelle doorlooptijden van projecten te eisen, vermijd dan niet om met hem of haar samen te werken. Pauzeer, denk na en vraag: Wat is de meest productieve en respectvolle manier om met dit scenario om te gaan? Misschien merk je dat als je ze benadert en uitlegt dat je in de toekomst X tijd nodig hebt om hun deadlines te halen, dit de relatie op lange termijn verbetert.

3) Respecteer ze voor wat ze inbrengen.

Zoek naar wat je kunt waarderen aan de persoon; bijna iedereen heeft tenslotte sterke punten en vaardigheden die je kunt gebruiken. Misschien zijn ze echt goed in lateraal denken of hebben ze een verbazingwekkend oog voor detail, of misschien is hun kracht het brengen van humor in de kamer wanneer mensen dat het meest nodig hebben.

Verpest je eigen merk niet door respectvol om te gaan met mensen die anders zijn dan jij. De beste medewerkers erkennen dat diversiteit de sleutel is tot het oplossen van moeilijke problemen en innovatie.

Toon medeleven met iedereen die je tegenkomt. Respectvol zijn betekent dat je kunt luisteren, de behoeften van anderen kunt terugkaatsen, je eigen denken kunt bijstellen en waarde aan het gesprek kunt toevoegen door groepsdenken uit te dagen. Het betekent dat je diep om anderen geeft. Hun ideeën, meningen en verschillen waarderen. De toegevoegde bonus is dat door respect te hebben voor gedragsstijlen en denkwijzen die anders zijn dan die van jezelf, je een veelheid aan nieuwe perspectieven krijgt en informatie zorgvuldiger kunt verwerken.

4) Richt je niet op het negatieve.

Als je wrok koestert tegen iemand en verwacht dat hij te laat komt op vergaderingen of deadlines mist, zul je waarschijnlijk het bewijs vinden dat je zoekt. Dat is je bevestigingsbias die aan het werk is.

Als iemand je irriteert, richt je dan niet op wat hij verkeerd doet, maar denk na over hoe jij reageert. Word je gek van hun voortdurende onderbrekingen omdat je geleerd hebt dat over iemand heen praten onbeleefd is? Word je gek van hun “opdringerigheid” naar promotie toe omdat je in het verleden over het hoofd bent gezien voor promotie?

Denk eens na over een aantal van je triggers en schrijf op waar je op reageert en waarom. Als je eenmaal weet wat je triggert, kun je beslissen of het iets is wat je los kunt laten, of dat het iets is wat je met die persoon moet bespreken in een goed doordacht gesprek, waarin je uitlegt welke impact hij of zij op je heeft. Zorg ervoor dat het gaat over hoe jij je voelt en niet over wat zij doen. Met de vinger wijzen loopt nooit goed af. Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen, “Ik wil graag praten over waarom je me steeds onderbreekt tijdens vergaderingen” zeg je, “Wanneer je me onderbreekt tijdens vergaderingen, heb ik het gevoel dat je mijn POV niet respecteert. Kunnen we erover praten?”

Je kunt ook overwegen om hem of haar een-op-een te benaderen en te brainstormen over hoe jullie het beste kunnen samenwerken. In plaats van te zeggen: “Jij doet X, Y en Z”, zeg je: “Wat kan ik doen om onze werkrelatie productiever te maken?”. Vaker wel dan niet kunnen er aan beide kanten veranderingen worden aangebracht om dingen te laten werken.

5) Probeer contact te maken.

Zoek naar het goede in deze persoon en probeer positieve gesprekken met hem of haar aan te knopen over onderwerpen waar jullie allebei aan kunnen bijdragen, zoals projectprestaties en organisatorische successen. Probeer onderscheid te maken tussen de persoon en zijn gedrag. Door je te richten op de persoon en een eigenschap te identificeren die jullie beiden waarderen, zoals vertrouwen, zul je minder geneigd zijn om stil te staan bij het externe gedrag dat je niet leuk vindt, zoals de neiging om te onderbreken.

Dit maakt een meer respectvolle en harmonieuze relatie mogelijk. Als je deze relatie eenmaal hebt opgebouwd, kun je erachter komen dat je nogal hard over hen oordeelde, dat ze niet zo “onproductief” zijn als je ooit dacht en dat hun “fouten” fouten zijn die iedereen van tijd tot tijd maakt.

6) Wees strategisch.

Bedenk welk resultaat je moet bereiken en doe wat nodig is om dat te bereiken. Misschien moet je de manier waarop je met de persoon werkt veranderen, door meer tijd te besteden aan het helpen ontwikkelen van een vaardigheid, door hem in contact te brengen met anderen in de organisatie of door hem zinvolle feedback te geven over zijn werk – zelfs als je daar geen zin in hebt.

Concentreer je op de dingen die je kunt doen om hen te helpen slagen, waarbij je in gedachten houdt dat hun succes ook jouw succes is. De visie van de organisatie en wat er nodig is om daar te komen moet bovenaan staan. Investeer tijd om ervoor te zorgen dat de moeilijke persoon zijn rol kent, het gevoel heeft erbij te horen en duidelijk is over hoe succes er voor iedereen uitziet.

7) Kies je gevechten.

Er zijn zeker gevechten die de moeite waard zijn, vooral als ze gebaseerd zijn op waarden. Als iets waar je veel waarde aan hecht onrecht is aangedaan, zoek dan constructief een manier om je mening te delen en je waarheid te spreken. Met moeilijke mensen omgaan is niet hetzelfde als goedpraten of door de vingers zien wat onaanvaardbaar is, zoals pesten of discriminatie. Maar als ze je gewoon tegen je in het harnas jagen, een standpunt innemen dat afwijkt van je eigen standpunt of vasthouden aan een probleem dat na verloop van tijd zal verdwijnen, dan moet je het waarschijnlijk laten rusten.

Uiteindelijk hebben we zo vaak de behoefte om gelijk te hebben. Dat is het spel van onze ego’s. We hebben er allemaal een. We willen er goed uitzien en we denken dat het altijd iemand anders zijn schuld is. Maar er zijn momenten in het leven – vooral op het werk en midden in een wereldwijde pandemie – waarop het tonen van compassie en flexibiliteit in je eigen denken zoveel belangrijker is dan bewijzen dat je het beter weet.

De sleutel ligt in empathie, het bekijken van de situatie vanuit het perspectief van de ander en nieuwsgierig zijn in plaats van oordelen. Neem de tijd om na te denken over de gevoelens, onzekerheden, ideeën en ervaringen van degene met wie je botst. Misschien stellen ze al die vervelende vragen tijdens een vergadering om te laten zien dat ze betrokken zijn, of misschien roddelen ze over collega’s omdat ze met hun eigen onzekerheden zitten. Ga ervan uit dat iedereen dingen aan zijn hoofd heeft en wat geduld, tolerantie en begrip verdient.

De meeste mensen komen niet naar het werk om vervelend te zijn. Vraag jezelf af: Wat weet ik niet over hen?

Onthoud tot slot dat niet iedereen je vriend hoeft te zijn. We kunnen wel degelijk goed samenwerken met en respect hebben voor mensen die we niet mogen. Controversieel, ik weet het.

Ook interessant

Omgaan met Negatieve Mensen: 10 Manieren

Omgaan met Negatieve Mensen: 10 Manieren

Er gebeuren elke dag slechte dingen en het zou naïef zijn van iemand om de rol van Pollyanna aan te nemen, wat er ook met hem of haar gebeurt in het leven. De ene dag gaat het goed en de volgende dag gaat het slecht - zo werkt het leven nu eenmaal. Je doet je best om...

Zo kan je Slechte Vrienden herkennen

Zo kan je Slechte Vrienden herkennen

Vrienden zijn een belangrijk onderdeel van het leven - ze maken je leven beter door sociale en emotionele steun te bieden, gezelschap te bieden en je stemming te verbeteren. Gedurende je hele leven kan het onderhouden van positieve vriendschappen leiden tot een betere...

Hoe Steun je iemand die door een Scheiding heengaat?

Hoe Steun je iemand die door een Scheiding heengaat?

Het spreekt voor zich dat een scheiding een van de moeilijkste dingen is die iemand kan meemaken. En als een vriend of geliefde door een scheiding gaat, kan het voelen alsof je maar zoveel kunt doen of zeggen om hem of haar te steunen. 1. Eer hun reis. Het pad naar...

Dit is het (miljoenen) Vermogen van Sylvie Meis

Dit is het (miljoenen) Vermogen van Sylvie Meis

Sylvie Meis heeft de laatste jaren meer miljonairs gedatet dan presenteerklussen gehad. De knappe blondine werd bekend als de vriendin van toenmalig profvoetballer Rafael van der Vaart, maar daarna nog heel wat mannen versleten, wat ook haar eigen portemonnee ten...

Alles over het Vermogen van Andrew Tate

Alles over het Vermogen van Andrew Tate

Andrew Tate was in het jaar 2023 de derde meest gegoogelde man ter wereld. Dan weet je dat je het echt gemaakt hebt als influencer. En laat Tate nou ook nog eens een enorme ondernemersdrift hebben. Een gouden combinatie voor je bankrekening natuurlijk. Dus hoeveel...

Het miljoenen Vermogen van Roxeanne Hazes!

Het miljoenen Vermogen van Roxeanne Hazes!

Juicekoningin Yvonne Coldeweijer heeft er zelfs een term voor bedacht. Heel showbizz minnend Nederland is al jaren in de ban van Hazologie. Een studie naar het privéleven van de familie Hazes. Want daar is altijd wel wat te beleven. Zo wil Roxeanne Hazes geld zien van...