Vrouwen investeren risicovol

Een groep investeerders met veel vrouwelijke deelnemers belegt sneller in jonge bedrijven dan een groep met weinig vrouwen.

Wie geld nodig heeft voor zijn nieuwe bedrijf, kan beter vrouwelijke dan mannelijke investeerders zoeken. Vrouwen nemen meer risico, blijkt uit onderzoek Besmartib.nl.

Van vrouwelijke beleggers wordt vaak gezegd dat ze minder risico nemen dan mannen. Dat klopt ook. Behalve als ze privékapitaal investeren in een startend bedrijf.

Onderzoekers van twee Amerikaanse universiteiten keken naar het gedrag van groepen ‘angel investors’. Dat zijn particuliere investeerders die jonge bedrijven voorzien van startkapitaal. Meestal zijn het mensen die zelf ondernemer zijn, en die behalve hun geld ook hun kennis en netwerk delen met de starters.

Een groep angel investors die vooral uit mannen bestaat, blijkt redelijk voorzichtig met beleggen. Maar als meer dan tien procent van de deelnemers vrouw is, wordt er ineens veel meer geïnvesteerd. De wetenschappers waren verrast door dit resultaat, juist doordat vrouwen bekend staan als voorzichtiger.

Toch ligt juist daar de verklaring, denken de onderzoekers. Vrouwen reageren waarschijnlijk op wat wordt genoemd stereotype threat. Dat is het fenomeen dat je je gaat gedragen naar het vooroordeel dat over jouw groep bestaat. Stereotype threat kan er bijvoorbeeld toe leiden dat meisjes op school slechter scoren bij wiskunde.

Als er maar enkele vrouwen in een investeringsgroep zitten, dan valt het vrouw-zijn extra op. De kans is dan groot dat ze zich gaan gedragen zoals van ze verwacht wordt, voorzichtig dus. Als het aantal vrouwen binnen de groep groter is, vallen de vrouwelijke deelnemers minder op als vrouw. Ze zien zichzelf vooral als investeerder en zijn eerder bereid risico te nemen.

In groep angel investors met weinig vrouwen, zullen die paar vrouwen met hun voorzichtige gedrag dus de groep als geheel terughoudender maken. In een groep met veel vrouwen gebeurt dat niet.

Ook interessant

Geautomatiseerde SEA: haal meer uit jouw online marketing

Geautomatiseerde SEA: haal meer uit jouw online marketing

SEA is een vorm van online adverteren op zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo, gericht op het vergroten van zichtbaarheid en het leiden van gericht verkeer naar websites. Geautomatiseerde systemen maken verschillende aspecten van SEA-campagnes efficiënter, zoals...

Wat zijn de meest populaire beleggingsvormen?

Wat zijn de meest populaire beleggingsvormen?

Spaarrentes zijn de afgelopen vijftien jaar relatief laag geweest. Daarbij kregen we vanaf 2021 opeens te maken met een sterk toenemende inflatie. Niet gek dus dat veel mensen op zoek waren naar alternatieven om hun geld niet te veel te laten verdampen. Beleggen – op...

Wat is een Shitcoin?

Wat is een Shitcoin?

Dit klinkt vreemd, nietwaar? "Shitcoin" klinkt misschien als een term uit een komisch sketch, maar in de wereld van cryptocurrency is het een serieus onderwerp. Grofweg is een shitcoin een soort digitale valuta die geen echte waarde of geloofwaardigheid heeft. In...

Dit is het mega Vermogen van rapper Boef!

Dit is het mega Vermogen van rapper Boef!

Ooit werd hij bekend als treitervlogger, maar inmiddels gaat Boef sky high als rapper. Hij heeft diverse grote hits op zijn naam staan en schroomt ook niet om te pochen met zijn succes. De grote vraag is: heeft hij daadwerkelijk zoveel geld als hij doet voorkomen? Wij...

Webshop starten; do or don’t?

Webshop starten; do or don’t?

Een aantal jaren geleden was het starten van een webshop een ontzettende hype. Iedereen leek wel een eigen online winkel te starten naast zijn huidige werk. Van een huismoeder die zelfgebakken taarten aan de man bracht tot de CEO van een techbedrijf die zelf pc’s ging...